Algemene
Voorwaarden Thuiswinkel
Deze
Algemene Voorwaarden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie (hierna:
Thuiswinkel.org) zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond in
het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg (CZ) van de
Sociaal-Economische Raad en treden in werking per 1 juni 2014.
Inhoudsopgave:
Artikel
1 - Definities
Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer
Artikel 3 - Toepasselijkheid
Artikel 4 - Het aanbod
Artikel 5 - De overeenkomst
Artikel 6 - Herroepingsrecht
Artikel 7 - Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
Artikel 8 - Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten
daarvan
Artikel 9 - Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
Artikel 10 - Uitsluiting herroepingsrecht
Artikel 11 - De prijs
Artikel 12 - Nakoming en extra garantie
Artikel 13 - Levering en uitvoering
Artikel 14 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Artikel 15 - Betaling
Artikel 16 - Klachtenregeling
Artikel 17 - Geschillen
Artikel 18 - Branchegarantie
Artikel 19 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Artikel 20 - Wijziging van de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel
Artikel
1 - Definities
In deze
voorwaarden wordt verstaan onder:
- Aanvullende
overeenkomst: een overeenkomst waarbij de consument producten,
digitale inhoud en/of diensten verwerft in verband met een overeenkomst op
afstand en deze zaken, digitale inhoud en/of diensten door de ondernemer
worden geleverd of door een derde partij op basis van een afspraak tussen
die derde en de ondernemer;
- Bedenktijd: de termijn
waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
- Consument: de natuurlijke
persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn
handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;
- Dag: kalenderdag;
- Digitale
inhoud:
gegevens die in digitale vorm geproduceerd en geleverd worden;
- Duurovereenkomst: een
overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van zaken, diensten
en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde periode;
- Duurzame
gegevensdrager: elk hulpmiddel - waaronder ook begrepen e-mail -
dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem
persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige
raadpleging of gebruik gedurende een periode die is afgestemd op het doel
waarvoor de informatie is bestemd, en die ongewijzigde reproductie van de
opgeslagen informatie mogelijk maakt;
- Herroepingsrecht: de
mogelijkheid van de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de
overeenkomst op afstand;
- Ondernemer: de natuurlijke
of rechtspersoon die lid is van Thuiswinkel.org en producten, (toegang
tot) digitale inhoud en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt;
- Overeenkomst
op afstand:
een overeenkomst die tussen de ondernemer en de consument wordt gesloten
in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van
producten, digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met het sluiten
van de overeenkomst uitsluitend of mede gebruik gemaakt wordt van één of
meer technieken voor communicatie op afstand;
- Modelformulier
voor herroeping: het in Bijlage I van deze voorwaarden opgenomen
Europese modelformulier voor herroeping; Bijlage I hoeft niet ter
beschikking te worden gesteld als de consument ter zake van zijn
bestelling geen herroepingsrecht heeft;
- Techniek
voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor
het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer
gelijktijdig in dezelfde ruimte hoeven te zijn samengekomen.
Artikel
2 - Identiteit van de ondernemer
Naam
ondernemer: Webvitaal.nl
Handelend onder de naam/namen:
- Webvitaal.nl
Vestigingsadres:
Laan van Waalhaven 323
2497 GL Den Haag
Telefoonnummer: 070-3010658
Bereikbaarheid:
Van maandag t/m vrijdag vanaf 08.30 uur tot 17.00 uur
E-mailadres: info@webvitaal.nl
KvK-nummer: 27276428
Btw-nummer: NL814967437B01
Artikel
3 - Toepasselijkheid
- Deze
algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer
en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en
consument.
- Voordat
de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze
algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit
redelijkerwijs niet mogelijk is, zal de ondernemer voordat de overeenkomst
op afstand wordt gesloten, aangeven op welke wijze de algemene voorwaarden
bij de ondernemer zijn in te zien en dat zij op verzoek van de consument
zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
- Indien
de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking
van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten,
de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de
consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door
de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een
duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal
voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar
van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden
kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische
weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
- Voor
het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product-
of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van
overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van
tegenstrijdige voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling
die voor hem het meest gunstig is.
Artikel
4 - Het aanbod
- Indien
een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden
geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
- Het
aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden
producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende
gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument
mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, zijn
deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten
en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het
aanbod binden de ondernemer niet.
- Elk
aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat
de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod
zijn verbonden.
Artikel
5 - De overeenkomst
- De
overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand
op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het
voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
- Indien
de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt
de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de
aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet
door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de overeenkomst
ontbinden.
- Indien
de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende
technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de
elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige
webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de
ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
- De
ondernemer kan zich binnen wettelijke kaders - op de hoogte stellen of de
consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die
feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de
overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek
goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd
gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering
bijzondere voorwaarden te verbinden.
- De
ondernemer zal uiterlijk bij levering van het product, de dienst of
digitale inhoud aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of
op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier
kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
- het
bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met
klachten terecht kan;
- de
voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het
herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake
het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
- de
informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
- de
prijs met inbegrip van alle belastingen van het product, dienst of
digitale inhoud; voor zover van toepassing de kosten van aflevering; en
de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de overeenkomst op
afstand;
- de
vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een
duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is;
- indien
de consument een herroepingsrecht heeft, het modelformulier voor herroeping.
- In
geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van
toepassing op de eerste levering.
Artikel
6 – Herroepingsrecht
Bij
producten:
- De
consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een
product gedurende een bedenktijd van 14 dagen zonder opgave van redenen
ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van
herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
- De
in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument, of een
vooraf door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het
product heeft ontvangen, of:
- als
de consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld: de
dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het laatste
product heeft ontvangen. De ondernemer mag, mits hij de consument hier
voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke wijze over heeft
geïnformeerd, een bestelling van meerdere producten met een verschillende
levertijd weigeren.
- als
de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of
onderdelen: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde,
de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen;
- bij
overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een
bepaalde periode: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen
derde, het eerste product heeft ontvangen.
Bij
diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd:
- De
consument kan een dienstenovereenkomst en een overeenkomst voor levering
van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd gedurende
14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de
consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave
van zijn reden(en) verplichten.
- De
in lid 3 genoemde bedenktijd gaat in op de dag die volgt op het sluiten
van de overeenkomst.
Verlengde
bedenktijd voor producten, diensten en digitale inhoud die niet op een
materiële drager is geleverd bij niet informeren over herroepingsrecht:
- Indien
de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het
herroepingsrecht of het modelformulier voor herroeping niet heeft
verstrekt, loopt de bedenktijd af twaalf maanden na het einde van de
oorspronkelijke, overeenkomstig de vorige leden van dit artikel
vastgestelde bedenktijd.
- Indien
de ondernemer de in het voorgaande lid bedoelde informatie aan de
consument heeft verstrekt binnen twaalf maanden na de ingangsdatum van de
oorspronkelijke bedenktijd, verstrijkt de bedenktijd 14 dagen na de dag
waarop de consument die informatie heeft ontvangen.
Artikel
7 - Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
- Tijdens
de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de
verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate
die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast
te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product
slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen
doen.
- De
consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product
die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder
gaat dan toegestaan in lid 1.
- De
consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product
als de ondernemer hem niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst
alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft
verstrekt.
Artikel
8 - Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
- Als
de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen
de bedenktermijn door middel van het modelformulier voor herroeping of op
andere ondubbelzinnige wijze aan de ondernemer.
- Zo
snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1
bedoelde melding, zendt de consument het product terug, of overhandigt hij
dit aan (een gemachtigde van) de ondernemer. Dit hoeft niet als de
ondernemer heeft aangeboden het product zelf af te halen. De consument
heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het product
terugzendt voordat de bedenktijd is verstreken.
- De
consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien
redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de
door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
- Het
risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het
herroepingsrecht ligt bij de consument.
- De
consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het
product. Als de ondernemer niet heeft gemeld dat de consument deze kosten
moet dragen of als de ondernemer aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft
de consument de kosten voor terugzending niet te dragen.
- Indien
de consument herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht dat de
verrichting van de dienst of de levering van gas, water of elektriciteit
die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of
bepaalde hoeveelheid aanvangt tijdens de bedenktijd, is de consument de
ondernemer een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van
de verbintenis dat door de ondernemer is nagekomen op het moment van
herroeping, vergeleken met de volledige nakoming van de verbintenis.
- De
consument draagt geen kosten voor de uitvoering van diensten of de
levering van water, gas of elektriciteit, die niet gereed voor verkoop
zijn gemaakt in een beperkt volume of hoeveelheid, of tot levering van
stadsverwarming, indien:
- de
ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het
herroepingsrecht, de kostenvergoeding bij herroeping of het
modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, of;
- de
consument niet uitdrukkelijk om de aanvang van de uitvoering van de
dienst of levering van gas, water, elektriciteit of stadsverwarming
tijdens de bedenktijd heeft verzocht.
- De
consument draagt geen kosten voor de volledige of gedeeltelijke levering
van niet op een materiële drager geleverde digitale inhoud, indien:
- hij
voorafgaand aan de levering ervan niet uitdrukkelijk heeft ingestemd met
het beginnen van de nakoming van de overeenkomst voor het einde van de
bedenktijd;
- hij
niet heeft erkend zijn herroepingsrecht te verliezen bij het verlenen van
zijn toestemming; of
- de
ondernemer heeft nagelaten deze verklaring van de consument te
bevestigen.
- Als
de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle
aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.
Artikel
9 - Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
- Als
de ondernemer de melding van herroeping door de consument op elektronische
wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van deze melding onverwijld
een ontvangstbevestiging.
- De
ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventuele
leveringskosten door de ondernemer in rekening gebracht voor het
geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag
waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de ondernemer aanbiedt
het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het
product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product
heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.
- De
ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de
consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere
methode. De terugbetaling is kosteloos voor de consument.
- Als
de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de
goedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer de bijkomende kosten
voor de duurdere methode niet terug te betalen.
Artikel
10 - Uitsluiting herroepingsrecht
De ondernemer
kan de navolgende producten en diensten uitsluiten van het herroepingsrecht,
maar alleen als de ondernemer dit duidelijk bij het aanbod, althans tijdig voor
het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld:
- Producten
of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de
financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft en die zich
binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen
- Overeenkomsten
die gesloten zijn tijdens een openbare veiling. Onder een openbare veiling
wordt verstaan een verkoopmethode waarbij producten, digitale inhoud en/of
diensten door de ondernemer worden aangeboden aan de consument die
persoonlijk aanwezig is of de mogelijkheid krijgt persoonlijk aanwezig te
zijn op de veiling, onder leiding van een veilingmeester, en waarbij de
succesvolle bieder verplicht is de producten, digitale inhoud en/of
diensten af te nemen;
- Dienstenovereenkomsten,
na volledige uitvoering van de dienst, maar alleen als:
- de
uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument;
en
- de
consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de
ondernemer de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd;
- Pakketreizen
als bedoeld in artikel 7:500 BW en overeenkomsten van
personenvervoer;
- Dienstenovereenkomsten
voor terbeschikkingstelling van accommodatie, als in de overeenkomst een
bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien en anders dan voor
woondoeleinden, goederenvervoer, autoverhuurdiensten en catering;
- Overeenkomsten
met betrekking tot vrijetijdsbesteding, als in de overeenkomst een
bepaalde datum of periode van uitvoering daarvan is voorzien;
- Volgens
specificaties van de consument vervaardigde producten, die niet
geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een
individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor
een specifieke persoon bestemd zijn;
- Producten
die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben;
- Verzegelde
producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet
geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na
levering is verbroken;
- Producten
die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere
producten;
- Alcoholische
dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij het sluiten van de
overeenkomst, maar waarvan de levering slechts kan plaatsvinden na 30
dagen, en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van schommelingen
van de markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
- Verzegelde
audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur, waarvan de verzegeling na
levering is verbroken;
- Kranten,
tijdschriften of magazines, met uitzondering van abonnementen hierop;
- De
levering van digitale inhoud anders dan op een materiële drager, maar
alleen als:
- de
uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de
consument; en
- de
consument heeft verklaard dat hij hiermee zijn herroepingsrecht verliest.
Artikel
11 - De prijs
- Gedurende
de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de
aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens
prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
- In
afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten
waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt
en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen
aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel
vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
- Prijsverhogingen
binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen
toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of
bepalingen.
- Prijsverhogingen
vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen
toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
- deze
het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
- de
consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang
van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
- De
in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief
btw.
Artikel
12 - Nakoming overeenkomst en extra garantie
- De
ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de
overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke
eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de
totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of
overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er
tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
- Een
door de ondernemer, diens toeleverancier, fabrikant of importeur
verstrekte extra garantie beperkt nimmer de wettelijke rechten en
vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de
ondernemer kan doen gelden indien de ondernemer is tekortgeschoten in de
nakoming van zijn deel van de overeenkomst.
- Onder
extra garantie wordt verstaan iedere verbintenis van de ondernemer, diens
toeleverancier, importeur of producent waarin deze aan de consument
bepaalde rechten of vorderingen toekent die verder gaan dan waartoe deze
wettelijk verplicht is in geval hij is tekortgeschoten in de nakoming van
zijn deel van de overeenkomst.
Artikel
13 - Levering en uitvoering
- De
ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het
in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en
bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
- Als
plaats van levering geldt het adres dat de consument aan de ondernemer
kenbaar heeft gemaakt.
- Met
inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene
voorwaarden is vermeld, zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen met
bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij een andere
leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging
ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan
worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat
hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval
het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele
schadevergoeding.
- Na
ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de
consument betaald heeft onverwijld terugbetalen.
- Het
risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de
ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf
aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij
uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel
14 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Opzegging:
- De
consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en
die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit
daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming
van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten
hoogste één maand.
- De
consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die
strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder
begrepen) of diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur
opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en
een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
- De
consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:
- te
allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald
tijdstip of in een bepaalde periode;
- tenminste
opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;
- altijd
opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft
bedongen.
Verlenging:
- Een
overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot
het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of
diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een
bepaalde duur.
- In
afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd
is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van dag- nieuws- en
weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden verlengd voor een bepaalde
duur van maximaal drie maanden, als de consument deze verlengde
overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een
opzegtermijn van ten hoogste één maand.
- Een
overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het
geregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor
onbepaalde duur worden verlengd als de consument te allen tijde mag
opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand. De opzegtermijn
is ten hoogste drie maanden in geval de overeenkomst strekt tot het
geregeld, maar minder dan eenmaal per maand, afleveren van dag-, nieuws-
en weekbladen en tijdschriften.
- Een
overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking afleveren
van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of
kennismakingsabonnement) wordt niet stilzwijgend voortgezet en eindigt
automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode.
Duur:
- Als
een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na
een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten
hoogste één maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich
tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten.
Artikel
15 - Betaling
- Voor
zover niet anders is bepaald in de overeenkomst of aanvullende
voorwaarden, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden
voldaan binnen 14 dagen na het ingaan van de bedenktermijn, of bij het
ontbreken van een bedenktermijn binnen 14 dagen na het sluiten van de
overeenkomst. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een
dienst, vangt deze termijn aan op de dag nadat de consument de bevestiging
van de overeenkomst heeft ontvangen.
- Bij
de verkoop van producten aan consumenten mag de consument in algemene
voorwaarden nimmer verplicht worden tot vooruitbetaling van meer dan 50%.
Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan de consument geen enkel recht doen
gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende bestelling of
dienst(en), alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
- De
consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde
betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
- Indien
de consument niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, is
deze, nadat hij door de ondernemer is gewezen op de te late betaling en de
ondernemer de consument een termijn van 14 dagen heeft gegund om alsnog
aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, na het uitblijven van
betaling binnen deze 14-dagen-termijn, over het nog verschuldigde bedrag
de wettelijke rente verschuldigd en is de ondernemer gerechtigd de door
hem gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen.
Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen tot €
2.500,=; 10% over de daaropvolgende € 2.500,= en 5% over de volgende €
5.000,= met een minimum van € 40,=. De ondernemer kan ten voordele van de
consument afwijken van genoemde bedragen en percentages.
Artikel
16 - Klachtenregeling
- De
ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure
en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
- Klachten
over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd nadat de
consument de gebreken heeft geconstateerd, volledig en duidelijk
omschreven worden ingediend bij de ondernemer.
- Bij
de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen
gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een
voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer
binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en
een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan
verwachten.
- Een
klacht over een product, dienst of de service van de ondernemer kan
eveneens worden ingediend via een klachtenformulier op de
consumentenpagina van de website van Thuiswinkel.org www.thuiswinkel.org. De klacht wordt
dan zowel naar de betreffende ondernemer als naar Thuiswinkel.org
gestuurd.
- De
consument dient de ondernemer in ieder geval 4 weken de tijd te geven om
de klacht in onderling overleg op te lossen. Na deze termijn ontstaat een
geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
Artikel
17 - Geschillen
- Op
overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene
voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van
toepassing.
- Geschillen
tussen de consument en de ondernemer over de totstandkoming of uitvoering
van overeenkomsten met betrekking tot door deze ondernemer te leveren of
geleverde producten en diensten, kunnen, met inachtneming van het hierna
bepaalde, zowel door de consument als de ondernemer worden voorgelegd aan de
Geschillencommissie Thuiswinkel, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag (www.sgc.nl).
- Een
geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen,
indien de consument zijn klacht eerst binnen bekwame tijd aan de
ondernemer heeft voorgelegd.
- Leidt
de klacht niet tot een oplossing dan moet het geschil uiterlijk 12
maanden na de datum waarop de consument de klacht bij de ondernemer
indiende, schriftelijk of in een andere door de Commissie te bepalen vorm
bij de Geschillencommissie aanhangig worden gemaakt.
- Wanneer
de consument een geschil wil voorleggen aan de Geschillencommissie, is de
ondernemer aan deze keuze gebonden. Bij voorkeur meldt de consument dit
eerst aan de ondernemer.
- Wanneer
de ondernemer een geschil wil voorleggen aan de Geschillencommissie, zal
de consument binnen vijf weken na een daartoe door de ondernemer
schriftelijk gedaan verzoek, schriftelijk dienen uit te spreken of hij
zulks ook wenst dan wel het geschil wil laten behandelen door de daartoe
bevoegde rechter. Verneemt de ondernemer de keuze van de consument niet
binnen de termijn van vijf weken, dan is de ondernemer gerechtigd het
geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter.
- De
Geschillencommissie doet uitspraak onder de voorwaarden zoals deze zijn
vastgesteld in het reglement van de Geschillencommissie (www.degeschillencommissie.nl/over-ons/de-commissies/2404/thuiswinkel). De
beslissingen van de Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend
advies.
- De
Geschillencommissie zal een geschil niet behandelen of de behandeling
staken, indien aan de ondernemer surseance van betaling is verleend, deze
in staat van faillissement is geraakt of zijn bedrijfsactiviteiten
feitelijk heeft beëindigd, voordat een geschil door de commissie op de
zitting is behandeld en een einduitspraak is gewezen.
- Indien
naast de Geschillencommissie Thuiswinkel een andere erkende of bij de
Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) of het
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) aangesloten
geschillencommissie bevoegd is, is voor geschillen betreffende
hoofdzakelijk de methode van verkoop of dienstverlening op afstand de
Geschillencommissie Thuiswinkel bij voorkeur bevoegd. Voor alle overige
geschillen de andere erkende bij SGC of Kifid aangesloten
geschillencommissie.
Artikel
18 - Branchegarantie
- Thuiswinkel.org
staat garant voor de nakoming van de bindende adviezen van de
Geschillencommissie Thuiswinkel door haar leden, tenzij het lid besluit
het bindend advies binnen twee maanden na de verzending ervan ter toetsing
aan de rechter voor te leggen. Deze garantstelling herleeft, indien het
bindend advies na toetsing door de rechter in stand is gebleven en het
vonnis waaruit dit blijkt, in kracht van gewijsde is gegaan. Tot maximaal
een bedrag van €10.000,- per bindend advies, wordt dit bedrag door
Thuiswinkel.org aan de consument uitgekeerd. Bij bedragen groter dan
€10.000,- per bindend advies, wordt €10.000,- uitgekeerd. Voor het
meerdere heeft Thuiswinkel.org een inspanningsverplichting om ervoor te
zorgen dat het lid het bindend advies nakomt.
- Voor
toepassing van deze garantie is vereist dat de consument een schriftelijk
beroep hierop doet bij Thuiswinkel.org en dat hij zijn vordering op de
ondernemer overdraagt aan Thuiswinkel.org. Indien de vordering op de
ondernemer meer bedraagt dan €10.000,-, wordt de consument aangeboden zijn
vordering voor zover die boven het bedrag van €10.000,- uitkomt over te
dragen aan Thuiswinkel.org, waarna deze organisatie op eigen naam en
kosten de betaling daarvan in rechte zal vragen ter voldoening aan de
consument.
Artikel
19 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende
dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten
nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan
wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier
kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.
Artikel
20 - Wijziging van de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel
- Thuiswinkel.org
zal deze algemene voorwaarden niet wijzigen dan in overleg met de
Consumentenbond.
- Wijzigingen
in deze voorwaarden zijn slechts van kracht nadat deze op daartoe
geëigende wijze zijn gepubliceerd, met dien verstande, dat bij
toepasselijke wijzigingen gedurende de looptijd van een aanbod de voor de
consument meest gunstige bepaling zal prevaleren.
Thuiswinkel.org
www.thuiswinkel.org
Horaplantsoen 20, 6717 LT Ede
Postbus 7001, 6710 CB Ede
Bijlage
I: Modelformulier voor herroeping
Modelformulier
voor herroeping
(dit
formulier alleen invullen en terugzenden wanneer u de overeenkomst wilt
herroepen)
Laan
van Waalhaven 323
Telefoon
0703010693
Email
info@webvitaal.nl
- Ik/Wij*
deel/delen* u hierbij mede, dat ik/wij* onze overeenkomst betreffende
de
verkoop van de volgende producten: [__________________________________]*
herroept/herroepen*
- Besteld
op*/ontvangen op* [__________________________________]
- [Adres
consument(en)]
[__________________________________]
- [Handtekening
consument(en)] (alleen wanneer dit formulier op papier wordt ingediend)
[__________________________________]
* Doorhalen
wat niet van toepassing is of invullen wat van toepassing is.